Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Urzędu Miejskiego
w Trzcińsku-Zdroju

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

BOI

Tagi

Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Trzcińsko-Zdrój.

UCHWAŁA Nr XXI/143/2020
Rady Miejskiej w Trzcińsku- Zdroju
z dnia 25 czerwca 2020 r.


w sprawie uchwalenia „Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Trzcińsko-Zdrój”
Na podstawie art. 18 ust.2 pkt 15 ustawy z dnia 08 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2019r., poz. 506 ze zm.) oraz art. 4 ust. 1 i 2 i ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tj. Dz.U. z 2019 r., poz. 2010 ze zm.), Rada Miejska w Trzcińsku-Zdroju uchwala, co następuje:
§ 1. Uchwala się „Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Trzcińsko- Zdrój”, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2. Traci moc Uchwała Nr XXIV/219/2016 Rady Miejskiej w Trzcińsku-Zdroju z dnia 28 listopada 2016 r. w sprawie uchwalenia „Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Trzcińsko-Zdrój”
§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Gminy Trzcińsko-Zdrój.
§ 4. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Zachodniopomorskiego.


Uzasadnienie Rady Miejskiej w Trzcińsku-Zdroju w sprawie przyjęcia „Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Trzcińsko- Zdrój”.

Zgodnie z art.4 ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach Rada Miejska winna, po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego uchwalić, jako akt prawa miejscowego, regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie swojej gminy. Wyżej cytowana ustawa reguluje szereg obowiązków oraz zadań gmin w zakresie utrzymania czystości i porządku.
Uchwalenie nowego „Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Trzcińsko-Zdrój” ma na celu dostosowanie jego zapisów do wymogów w/w ustawy oraz do aktualnie obowiązującego systemu odbioru i gospodarowania odpadami komunalnymi.


Załącznik do Uchwały
Rady Miejskiej w Trzcińsku-Zdroju
nr XXI/143/2020


Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Trzcińsko-Zdrój

 

Rozdział 1.

Postanowienia ogólne

 

§ 1. Regulamin określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Trzcińsko-Zdrój dotyczące:

  1. wymagań w zakresie selektywnego zbierania odpadów komunalnych obejmującego: papier, metale, tworzywa sztuczne, szkło, odpady opakowaniowe wielomateriałowe oraz bioodpady;
  2. wymagań w zakresie selektywnego zbierania odpadów komunalnych prowadzonego przez punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych w sposób umożliwiający łatwy dostęp dla wszystkich mieszkańców Gminy, które zapewniają przyjmowanie co najmniej odpadów komunalnych: wymienionych w pkt. 1, odpadów niebezpiecznych, przeterminowanych leków i chemikaliów, odpadów niekwalifikujących się do odpadów medycznych powstałych w gospodarstwie domowym w wyniku przyjmowania produktów leczniczych w formie iniekcji i prowadzenia monitoringu poziomu substancji we krwi, w szczególności igieł i strzykawek, zużytych baterii i akumulatorów, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, mebli i innych odpadów wielkogabarytowych, zużytych opon, odpadów budowlanych i rozbiórkowych oraz odpadów tekstyliów i odzieży,
  3. wymagań w zakresie uprzątania błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego,
  4. wymagań w zakresie mycia i naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi,
  5. rodzaju i minimalnej pojemności pojemników lub worków do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości, w tym na terenach przeznaczonych do użytku publicznego oraz na drogach publicznych, warunków rozmieszczenia tych pojemników i worków, utrzymanie pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym przy uwzględnieniu;

a) średniej ilości odpadów komunalnych wytwarzanych w gospodarstwach domowych bądź w innych źródłach,

b) liczby osób korzystających z tych pojemników lub worków;

  1. utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym i porządkowym miejsc gromadzenia odpadów;
  2. częstotliwości i sposobu pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego;
  3. innych wymagań wynikających z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami;
  4. obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku;
  5. wymagań utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach;
  6. wyznaczania obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania.

§ 2. Ilekroć w Regulaminie mowa jest o Gminie, należy przez to rozumieć Gminę Trzcińsko- Zdrój w powiecie gryfińskim, woj. zachodniopomorskim.

 

Rozdział 2.

Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości

 

§ 3. Właściciele nieruchomości, położonych na terenie Gminy Trzcińsko-Zdrój zapewniają utrzymanie czystości i porządku na terenie nieruchomości poprzez:

  1. wyposażenie nieruchomości w pojemniki lub worki, służące do zbierania odpadów komunalnych, o których mowa w rozdziale 3;
  2. wyznaczenie na nieruchomości miejsca gromadzenia odpadów w lokalizacjach niestanowiących utrudnienia dla sąsiadów, mieszkańców, użytkowników dróg oraz dostępnych dla korzystających z tych urządzeń i przedsiębiorcy, odbierającego odpady komunalne,
  3. zbieranie odpadów komunalnych, powstających na nieruchomości w pojemnikach lub workach do tego celu przeznaczonych, w sposób określony w Rozdziale 2 i 3,
  4. utrzymywanie miejsc do gromadzenia odpadów zgodnie z postanowieniem § 14 ust.2,
  5. zbieranie w sposób selektywny powstałych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych, z podziałem na następujące frakcje:
  1. papier i tektura oraz opakowania z papieru i tektury;
  2. tworzywa sztuczne, metale, opakowania wielomateriałowe;
  3. szkło oraz opakowania szklane;
  4. bioodpady;
  5. meble i inne odpady wielkogabarytowe;
  6. zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny;
  7. przeterminowane leki i opakowania po lekach;
  8. odpady niekwalifikujące się do odpadów medycznych powstałych  w gospodarstwie domowym w wyniku przyjmowania produktów leczniczych w formie iniekcji i prowadzenia monitoringu poziomu substancji we krwi, w szczególności igły i strzykawki;
  9. chemikalia i opakowania po chemikaliach, w tym farby, rozpuszczalniki, oleje odpadowe, itp.;
  10. zużyte baterie i akumulatory;
  11. odpady niebezpieczne;
  12. wszelkiego rodzaju lampy żarowe, halogenowe, świetlówki;
  13. zużyte opony;
  14. odpady budowlane i rozbiórkowe, stanowiące odpady komunalne;
  15. odzież i tekstylia;
  16. odpady niebezpieczne;
  1. przekazywanie selektywnie zebranych odpadów komunalnych przedsiębiorcy odbierającemu odpady lub bezpośrednio do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych;
  2. wrzucanie odpadów, niepodlegających selektywnej zbiórce, do pojemników na zmieszane odpady komunalne - Zabrania się umieszczania zmieszanych odpadów komunalnych w pojemnikach lub workach przeznaczonych do selektywnej zbiórki.

 

§ 4. 1.Selektywnie zebrane odpady wskazane w pkt. 5 lit. a)-d), odbierane są u źródła z terenu nieruchomości w miejscu ich powstania.

2. selektywnie zebrane odpady wskazane w pkt. 5 lit. e)-p) przyjmowane są przez PSZOK, a odpady, o których mowa w pkt. 5 lit. g) również do odpowiednio oznakowanych pojemników w aptekach.

 

§ 5. W przypadku prowadzenia na nieruchomości działalności gospodarczej, w wyniku której powstają odpady inne niż komunalne, do zbierania, gromadzenia, pozbywania się i zagospodarowania tych odpadów stosuje się przepisy ustawy z dnia 14 grudnia 2012r. o odpadach.

 

§ 6. Selektywną zbiórkę odpadów komunalnych należy prowadzić wg. poniższych zasad:

  1. wrzucać odpady komunalne, podlegające selektywnej zbiórce do odpowiednio oznaczonego pojemnika lub worka, przeznaczonego do selektywnej zbiórki odpadów;
  2. przed wrzuceniem odpadu komunalnego, podlegającego selektywnej zbiórce do pojemnika lub worka należy zmniejszyć jego objętość tj. zgnieść, złożyć itp.;
  3. wrzucać do pojemnika lub worka, przeznaczonego do selektywnej zbiórki odpadów komunalnych opakowania opróżnione z m.in. resztek pokarmów, napojów, kosmetyków, środków czystości itp.;
  4. szkła nie tłuc przed wrzuceniem do pojemnika lub worka, przeznaczonego do selektywnej zbiórki odpadów komunalnych.

 

§ 7. 1. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do uprzątnięcia błota, śniegu, lodu oraz innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego, poprzez usunięcie ich w miejsca niepowodujące zakłóceń w ruchu pieszych i pojazdów.

 

§ 8. 1. Mycie pojazdów samochodowych poza myjniami może odbywać się wyłącznie pod warunkiem zachowania poniższych zasad:

  1. dokonania tych czynności na wydzielonych, utwardzonych częściach nieruchomości oraz przy użyciu środków ulegających biodegradacji;
  2. niezanieczyszczanie środowiska i odprowadzania powstających ścieków do kanalizacji sanitarnej lub zbiornika bezodpływowego;

2. Naprawy pojazdów samochodowych poza warsztatami naprawczymi mogą odbywać pod warunkiem niezanieczyszczania środowiska i gromadzenia powstających odpadów w urządzeniach do tego przeznaczonych.

 

 

Rozdział 3.

Rodzaje i minimalna pojemność pojemników lub worków, przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości, w tym na terenach przeznaczonych do użytku publicznego oraz drogach publicznych, warunki rozmieszczenia tych pojemników i worków oraz ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym

 

§ 9.  Określa się minimalną pojemność pojemników i worków, przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych:

  1. z nieruchomości zamieszkałych:
  1. do zbierania odpadów niesegregowanych(zmieszanych) i resztkowych - pojemniki o pojemności 110 l, 120 l, 240 l;
  2. do selektywnej zbiórki odpadów komunalnych z nieruchomości z zabudową jednorodzinną i zagrodową - worki o minimalnej pojemności 120 l, lub pojemniki o pojemności 1100l- w przypadku zabudowy wielorodzinnej;
  3. do selektywnej zbiórki odpadów komunalnych z nieruchomości z zabudową wielorodzinną – pojemniki lub worki o minimalnej pojemności 120 l.

2) z nieruchomości niezamieszkałych:

  1. do zbierania odpadów niesegregowanych (zmieszanych) i resztkowych - pojemniki o pojemności 110 l, 120 l, 240 l, 1100 l;
  2. do selektywnej zbiórki odpadów komunalnych- worki o pojemności 120 l;

3) na terenach przeznaczonych do użytku publicznego na drogach publicznych i w miejscach publicznych do zbierania odpadów zmieszanych - kosze uliczne o pojemności od 20 l do 1100 l.

 

§ 10. Właściciel nieruchomości zamieszkałej przy jej wyposażaniu w pojemniki i worki, przeznaczone do zbierania odpadów komunalnych, zobowiązany jest dostosować ich pojemność do częstotliwości odbioru odpadów z nieruchomości oraz liczby osób, korzystających z pojemników lub worków, kierując się poniższymi normatywami:

  1. w zabudowie jednorodzinnej i zagrodowej - co najmniej 1 pojemnik o minimalnej poj. 110 l do zbierania odpadów niesegregowanych (zmieszanych) i resztkowych oraz po jednym worku na odpowiednią frakcję odpadów segregowanych
  2. w zabudowie wielorodzinnej- pojemnik do zbierania odpadów niesegregowanych (zmieszanych) i resztkowych oraz worki na odpowiednią frakcję odpadów segregowanych o minimalnej pojemności, uwzględniającej średnią tygodniową ilość wytwarzanych odpadów- 30 l na osobę

 

§ 11.1. Właściciel nieruchomości niezamieszkałej, na której powstają odpady komunalne, przy jej wyposażeniu w pojemniki i worki, przeznaczone do zbierania odpadów komunalnych, obowiązany jest dostosować pojemność pojemników i worków każdej z frakcji odpadów segregowanych oraz do zbierania odpadów niesegregowanych (zmieszanych) i resztkowych do częstotliwości odbioru odpadów z nieruchomości, liczby osób, korzystających z pojemników oraz uwzględnić średnią dwutygodniową ilość wytwarzanych odpadów komunalnych wynoszącą:

  1. dla budynków, przeznaczonych dla administracji publicznej, kultury i innych budynków biurowych, poza wymienionymi poniżej- 3l na każdego pracownika;
  2. dla szkół, przedszkoli, żłobków i wszelkich placówek oświatowych- 3l na każdego pracownika, dziecko/ ucznia;
  3. dla lokali handlowych/ usługowych, usługowych w tym hoteli i pensjonatów- co najmniej 1 pojemnik 120 l lub 240 l na lokal;
  4. dla lokali gastronomicznych- 15 l na jedno miejsce konsumpcyjne; dotyczy to także miejsc w tzw. „ogródkach” zlokalizowanych na zewnątrz lokalu;
  5. dla domów opieki- 20l na jedno łóżko;
  6. na cmentarzach komunalnych- co najmniej 1 pojemnik o poj. 1100l;
  7. dla innych nieruchomości niezamieszkałych, niewymienionych powyżej- co najmniej 1 pojemnik o poj. 110 l.

2.Właściciele nieruchomości, na której znajduje się domek letniskowy lub innej nieruchomości wykorzystywanej na cele rekreacyjno-wypoczynkowe zobowiązany jest wyposażyć ją w co najmniej jeden worek z przeznaczeniem na każdą frakcję odpadów segregowanych o pojemności 120 l każdy oraz pojemnik do zbierania odpadów niesegregowanych (zmieszanych) i resztkowych o pojemności co najmniej 110 l.

 

§ 12. 1. Właściciele nieruchomości na terenach przeznaczonych do użytku publicznego, w parkach, na drogach publicznych i na przystankach komunikacji publicznej zobowiązani są wyposażyć je w kosze uliczne o minimalnej pojemności 20 l.

2. Odległość między koszami rozstawionymi na drogach publicznych oraz innych miejscach musi być dostosowana do natężenia ruchu pieszych.

3. Na przystankach komunikacji publicznej kosze należy lokalizować w najbliższym otoczeniu wiaty, a jeśli jej nie ma to w sąsiedztwie oznaczenia przystanku.

 

§ 13. Worki i pojemniki muszą spełniać zawarte w powszechnie obowiązujących przepisach prawa wymagania techniczne.

 

§ 14.1. Pojemniki do zbierania odpadów komunalnych muszą spełniać zawarte w powszechnie obowiązujących przepisach prawa wymagania techniczne oraz powinny być utrzymane w należytym stanie sanitarnym i porządkowym, poprzez okresowe czyszczenie i dezynfekowanie w miarę potrzeb.

2. Tereny, na których umieszczone są pojemniki i worki służące do zbierania odpadów komunalnych powinny być w odpowiednim stanie sanitarnym i porządkowym, co oznacza, że odpady nie powinny znajdować się poza pojemnikami lub workami, a podłoże nie powinno być zanieczyszczone odpadami i wyciekami z pojemników.

3. Przy określaniu miejsc usytuowania pojemników i worków, właściciel nieruchomości zobowiązany jest uwzględnić przepisy prawa budowlanego oraz zagwarantować dostęp dla pracowników przedsiębiorcy odbierającego odpady w dniu ich odbioru.

 

§ 15. 1.Worki, przeznaczone do selektywnego zbierania odpadów komunalnych dostarcza właścicielowi nieruchomości Gmina, za pośrednictwem podmiotu, odbierającego odpady komunalne, zgodnie z uchwałą Rady Miejskiej w Trzcińsku-Zdroju w sprawie określenia szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowanie tych odpadów w zamian za uiszczoną opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

2. Worki są dostarczane w sposób ciągły, każdorazowo przy odbiorze odpadów komunalnych z nieruchomości.

 

§ 16. Ustala się następującą kolorystykę pojemników i worków przeznaczonych do selektywnego zbierania odpadów komunalnych:

  1. NIEBIESKI – papier i tektura, czasopisma, gazety, itp., w tym opakowania z papieru i tektury;
  2. ZIELONY – szkło i odpady opakowaniowe ze szkła;
  3. ŻÓŁTY – tworzywa sztuczne, w tym opakowania z tworzyw sztucznych, opakowania wielomateriałowe oraz metale i opakowania z metali;
  4. BRĄZOWY – bioodpady.

 

Rozdział 4.

Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych oraz nieczystości ciekłych z terenów nieruchomości i terenów przeznaczonych do użytku publicznego

 

§ 17. Pozbywanie się odpadów komunalnych z nieruchomości może być dokonywany wyłącznie przed podmiot, zajmujący się gospodarowaniem odpadami komunalnymi na terenie Gminy, z zastrzeżeniem możliwości dowozu przez właściciela nieruchomości odpadów, zbieranych selektywnie, bezpośrednio do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych.

 

§ 18. 1. Ustala się częstotliwość pozbywania się odpadów komunalnych zebranych selektywnie oraz niesegregowanych (zmieszanych) i resztkowych z nieruchomości o zabudowie jednorodzinnej i zabudowie zagrodowej, nieruchomości niezamieszkałych oraz terenów przeznaczonych do użytku publicznego nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie, z wyjątkiem nieruchomości niezamieszkałych wymienionych w ust.3;

2. Ustala się częstotliwość pozbywania się odpadów komunalnych zebranych selektywnie oraz niesegregowanych (zmieszanych) z nieruchomości zamieszkałych o zabudowie wielorodzinnej nie rzadziej niż:

  1. niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne – raz na tydzień w okresie od kwietnia do października, w pozostałych miesiącach raz na dwa tygodnie;
  2. selektywnie zebrane odpady komunalne (odpady segregowane) – raz na dwa tygodnie
  3. bioodpady – raz na tydzień w okresie od kwietnia do października, w pozostałych miesiącach raz na dwa tygodnie.

3. Ustala się częstotliwość pozbywania się odpadów komunalnych zebranych selektywnie oraz niesegregowanych (zmieszanych) jeden raz w tygodniu dla następujących nieruchomości niezamieszkałych:

    1. Szkoła Podstawowa w Trzcińsku-Zdroju przy ul. 2 Lutego 3,
    2. Przedszkole Miejskie w Trzcińsku-Zdroju przy ul. Kościuszki 7,
    3. Szkoła Podstawowa w Góralicach,
    4. Szkoła Podstawowa w Gogolicach,
    5. Szkoła Podstawowa w Stołecznej,
    6. Sklepy i obiekty wielkopowierzchniowe,
    7. Dom Pomocy Społecznej w Trzcińsku-Zdroju przy Alei Róż 1,
    8. Cmentarze komunalne,
    9. Dom Dziecka w Trzcińsku-Zdroju, ul. Dworcowa 3.

4. Częstotliwość pozbywania się odpadów komunalnych zebranych selektywnie, ustalona
w ust. 1, 2 i 3 dotyczy frakcji odpadów komunalnych wymienionych w § 3 pkt. 5 lit. a) -d).

 

§ 19. 1. Odpady przeterminowanych leków, należy przekazywać do odpowiednio oznakowanych pojemników w aptekach, bądź do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych lub podczas zbiórek organizowanych przez Gminę raz na pół roku.

2. Odpady niebezpieczne stanowiące odpady komunalne oraz opakowania zawierające pozostałości po środkach niebezpiecznych w przypadku braku możliwości zwrotu do sprzedawcy, producenta lub importera należy przekazywać do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych lub podczas zbiórek organizowanych przez Gminę raz na pół roku.

3. Odpady chemikaliów, w tym farby i lakiery, rozpuszczalniki, przepracowane oleje, przeterminowane środki ochrony roślin stanowiące odpady komunalne, należy przekazywać do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych lub podczas zbiórek organizowanych przez Gminę raz na pół roku.

4. Odpady niekwalifikujące się do odpadów medycznych powstałe w gospodarstwach domowych w wyniku przyjmowania produktów leczniczych w formie iniekcji i prowadzenia monitoringu poziomu substancji we krwi, w szczególności igły i strzykawki, należy przekazywać do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych.

5. Odpady tekstyliów i odzieży należy przekazywać do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych.

6.  Odpady zużytych opon należy przekazywać podczas zbiórek zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego organizowanych przez Gminę raz na pół roku lub do punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych.

7. Odpady zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego należy przekazywać podczas zbiórek zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego organizowanych przez Gminę raz na pół roku lub do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych.

8. Meble i inne odpady wielkogabarytowe należy przekazywać podczas zbiórek odpadów wielkogabarytowych organizowanych przez Gminę raz na pół roku lub do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych.

9. Odpady wielkogabarytowe, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny oraz inne odpady zbierane podczas zbiórek organizowanych przez Gminę powinny być gromadzone nie wcześniej niż 24 godziny przed wyznaczonym terminem ich odbioru, na terenie nieruchomości w miejscu przeznaczonym na gromadzenie odpadów i w sposób umożliwiający swobodny dostęp do nich podmiotu, zajmującego się odbiorem odpadów komunalnych na terenie Gminy.

 

§ 20. 1. Częstotliwość oraz sposób pozbywania się nieczystości ciekłych z terenów nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego winny odbywać się w następujący sposób:

  1. zbiorniki bezodpływowe powinny być opróżniane przez wykwalifikowany podmiot, z którym właściciel nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do użytku publicznego jest zobowiązany zawrzeć umowę na odbiór nieczystości ciekłych,
  2. opróżnianie zbiorników powinno odbywać się z częstotliwością, zapobiegającą przedostawaniu się nieczystości do gruntu i wylewania się ich zawartości na zewnątrz;

2. Częstotliwość opróżniania zbiorników oczyszczalni przydomowych z osadów ściekowych wynika z ich instrukcji eksploatacji.

 

Rozdział 5.

Inne wymagania, wynikające z wojewódzkiego planu gospodarowania odpadami

 

§ 21. 1. Wymagania i zasady określone w Regulaminie dotyczące utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Trzcińsko-Zdrój dostosowane są do wymagań określonych w obowiązującym Planie Gospodarki Odpadami dla Województwa Zachodniopomorskiego.

2. Należy dążyć do:

  1. ograniczenia ilości wytwarzanych odpadów komunalnych;
  2. zwiększenia udziału odzysku, w szczególności recyklingu w odniesieniu do szkła, metali, tworzyw sztucznych, oraz papieru i tektury, jak również odzysku energii z odpadów zgodnego z wymogami ochrony środowiska;
  3. wyeliminowania praktyki nielegalnego składowania odpadów;
  4. kompostowania we własnym zakresie i na własne potrzeby w kompostownikach przydomowych odpadów ulegających biodegradacji wytworzonych na terenie nieruchomości.

 

Rozdział 6.

Obowiązki osób, utrzymujących zwierzęta domowe, mające na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku

 

§ 22. Osoby, utrzymujące zwierzęta domowe obowiązane są do sprawowania nad nimi właściwej opieki i kontroli, tak aby zwierzęta:

  1. nie stwarzały i nie stanowiły zagrożenia dla zdrowia i życia ludzi i innych zwierząt;
  2. nie zanieczyszczały terenów, przeznaczonych do użytku publicznego.

 

§ 23. Osoba, utrzymująca zwierzęta domowe jest obowiązana do niezwłocznego usuwania spowodowanych przez nie zanieczyszczeń w miejscach, służących do użytku publicznego takich jak: ulice, chodniki, place, parki oraz z klatek schodowych i innych pomieszczeń, służących do wspólnego użytku.

 

§ 24. Zwierzęta domowe należy utrzymywać w sposób zachowujący wymagania sanitarne, gwarantujący właściwą opiekę i dozór.

 

§ 25. 1. Osoby, wyprowadzające psy w miejsca publiczne są zobowiązane prowadzić zwierzę na smyczy a w przypadku psów rasy, uznawanej za agresywną lub w inny sposób zagrażających otoczeniu-również w kagańcu. Zabrania się niekontrolowanego wypuszczania psów poza obręb własnych nieruchomości.

2. Zwolnienie psa ze smyczy dozwolone jest tylko wtedy, gdy pies jest w kagańcu, w miejscach mało uczęszczanych przez ludzi i tylko wtedy, gdy opiekun psa ma możliwość sprawowania bezpośredniej kontroli nad jego zachowaniem.

 

§ 26. Zakazuje się wprowadzania psów i innych zwierząt:

  1. do obiektów użyteczności publicznej;
  2. na tereny placów zabaw, boisk sportowych;
  3. na teren wydzielonego kąpieliska.

 

Rozdział 7.

Wymagania, dotyczące utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach

 

§ 27. 1. Zabrania się utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej w zwartej zabudowie mieszkaniowej, na terenach zajętych pod budownictwo wielorodzinne, jednorodzinne, instytucje użyteczności publicznej w granicach miasta Trzcińsko-Zdrój, otoczonego zabytkowymi murami obronnymi.

2. Utrzymanie zwierząt gospodarskich na nieruchomościach, położonych na terenie Gminy wyłączonych z produkcji rolniczej, z wyłączeniem nieruchomości, o których mowa w ust.1 dopuszczalne jest przy zapewnieniu odległości nie mniejszej niż 10 m od granicy posesji od strony drogi.

 

§ 28. Prowadzący chów zwierząt obowiązany jest zapewnić:

  1. gromadzenie i usuwanie powstających w związku z chowem odpadów i nieczystości w sposób zgodny z prawem;
  2. przestrzegania obowiązujących przepisów sanitarno- epidemiologicznych.

 

§ 29.  Na pozostałych terenach, wyłączonych z produkcji rolniczej dopuszcza się utrzymywanie zwierząt gospodarskich pod następującymi warunkami:

  1. posiadanie budynków gospodarczych, przeznaczonych do hodowli zwierząt, spełniających wymogi powszechnie obowiązujących przepisów prawa

 

§ 30.  Prowadzący chów zwierząt gospodarskich na terenach, wyłączonych z produkcji rolniczej zobowiązani są do:

  1. przestrzegania przepisów sanitarno-epidemiologicznych;
  2. gromadzenia i usuwania nieczystości (obornik, gnojówka) w sposób przewidziany dla ścieków;
  3. przeprowadzać dwa razy do roku- w kwietniu lub w maju oraz we wrześniu lub w październiku deratyzację pomieszczeń, w których prowadzony jest chów zwierząt;
  4. ule z pszczołami ustawiać w odległości co najmniej 10 m od granicy nieruchomości w taki sposób, aby wylatujące i przylatujące pszczoły nie stanowiły uciążliwości dla właścicieli nieruchomości sąsiednich.

 

Rozdział 8.

Wyznaczanie obszarów, podlegających obowiązkowej deratyzacji oraz terminy jej przeprowadzania

 

§ 31. 1. Obowiązkowej deratyzacji podlegają:

  1. altany śmietnikowe i korytarze piwnic, położone na terenie zabudowy wielorodzinnej;
  2. pomieszczenia w których utrzymywane są zwierzęta gospodarskie;
  3. obiekty i magazyny, wykorzystywane do przechowywania lub składowania produktów rolno- spożywczych a także do celów, związanych z gospodarką odpadami;
  4. budynki użyteczności publicznej.

2. Deratyzację należy przeprowadzać w okresie wiosennym (w kwietniu lub w maju) lub jesiennym (we wrześniu lub w październiku), a także każdorazowo w przypadku wystąpienia populacji gryzoni.

3. Na obszarach, na których nie jest wyznaczona obowiązkowa deratyzacja, należy przeprowadzać ten zabieg każdorazowo w przypadku wystąpienia populacji gryzoni.

 


Załączniki do pobrania

Plik Nazwa Data dodania Pobrań
Uchwala-nr-XXI-143-2020 (PDF, 178.04Kb) 2023-11-07 12:14:06 0
Plik Nazwa Data dodania Pobrań

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Magdalena Mołdoch

Data wytworzenia:
25 cze 2020

Osoba dodająca informacje

Mariusz Piątkowski

Data publikacji:
09 mar 2017, godz. 15:51

Osoba aktualizująca informacje

Mariusz Piątkowski

Data aktualizacji:
07 lis 2023, godz. 12:21