Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Urzędu Miejskiego
w Trzcińsku-Zdroju

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

BOI

Tagi

Postanowienie o odstąpieniu od obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia polegającego na stworzeniu Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych na terenie nieruchomości, oznaczonej jako działka Nr 22/2 obręb Rosnówek stanowiącej własność Gminy Trzcińsko-Zdrój


Trzcińsko-Zdrój, dnia 02 sierpnia 2013 r.

AB.6220.2.5.2013.ZB

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 123 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2013 r., poz. 267), w związku z art. 63 ust. 2, art. 64 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 ze zm.), a także § 3 ust. 1 pkt. 81 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 roku w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. Nr 213, poz. 1397), po rozpatrzeniu wniosku w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach w tym karty informacyjnej planowanego przedsięwzięcia złożonej przez Pana Józefa Skibę-Usługi Komunalne, Mieszkaniowe, Transportowe, Handlowe i Cmentarne, ul. Kościuszki 12, 74-510 Trzcińsko-Zdrój po zasięgnięciu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Szczecinie i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Gryfinie

postanawiam

odstąpić od obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia polegającego na stworzeniu Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych na terenie nieruchomości, oznaczonej jako działka Nr 22/2 obręb Rosnówek stanowiącej własność Gminy Trzcińsko-Zdrój

UZASADNIENIE

Dnia 05 lipca 2013 roku do tutejszego Urzędu złożony został wniosek przez Usługi Komunalne, Mieszkaniowe, Transportowe, Handlowe i Cmentarne Józef Skiba, , ul. Kościuszki 12, 74-510 Trzcińsko-Zdrój w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na: Stworzeniu Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych na terenie nieruchomości, oznaczonej jako działka Nr 22/2 obręb Rosnówek stanowiącej własność Gminy Trzcińsko-Zdrój

Do wniosku załączona została:

1) mapa ewidencyjna w skali 1: 2000

2) karta informacyjna przedsięwzięcia,

3) wypis z ewidencji gruntów,

4) dowód zapłaty opłaty skarbowej,

W celu realizacji ustawowego obowiązku stworzenia nowego systemu gospodarowania odpadami komunalnymi Gmina Trzcińsko-Zdrój do systemu przejęła odpady komunalne wytwarzane przez właścicieli nieruchomości zamieszkałych i właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy a powstają odpady komunalne. Przedsięwzięcie polegać będzie na utworzeniu Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (zwanego PSZOK) na terenie którego od mieszkańców gminy Trzcińsko-Zdrój przyjmowane będą odpady problemowe (w tym odpady niebezpieczne) pochodzące z gospodarstw domowych. Przedsięwzięcie zlokalizowane zostanie na dz. numer 22/2 - obręb Rosnówek, gmina Trzcińsko-Zdrój będącej własnością gminy Trzcińsko-Zdrój, na terenie nieczynnego składowiska odpadów komunalnych w m. Drzesz.

Składowanie odpadów na PSZOK jest jednym z procesów unieszkodliwiania odpadów, zgodnie z ustawą z dnia 27 kwietnia 2001 roku o odpadach w związku z czym inwestycja została zakwalifikowana jako punk zbierania odpadów, stąd też niniejszy sposób można określić jako zbierania, magazynowanie bądź gromadzenie. Zgodnie z § 3 ust.1 pkt 81 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 roku w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko przedmiotowa inwestycja zalicza się do inwestycji mogących znacząco oddziaływać na środowisko, dla której sporządzenia raportu może być wymagane.

Inwestycja nie wymaga budowy nowych obiektów budowlanych kubaturowych. Prace budowlane polegać będą na wykonaniu 8 zadaszonych wiat o konstrukcji stalowej, krytych blachą trapezowa T-35 o wymiarach 4,00m x 4,00m i wykonaniu podłoża betonowego, z uprzednim wykonaniem izolacji z folii budowlanej. Teren, na którym powstanie PSZOK jest ogrodzony, do którego dostęp jest możliwy poprzez bramę wjazdową i furtkę zamykane na klucz, co uniemożliwi dostęp osób postronnych. Obsługa PSZOK prowadzona będzie przez firmę posiadającą stosowne zezwolenie na zbiórkę odpadów. Wykonawca ten zapewni mieszkańcom dostęp do PSZOK w dniach: wtorek w godz. 12-17 i piątek w godz. 10-16. Wykonawca dokona zagospodarowania odpadów gromadzonych w PSZOK we własnym zakresie w sposób zgodny z wymaganiami prawa

W dniu 05 lipca 2013 r. zostało wszczęte postępowanie administracyjne w przedmiotowej sprawie. Postępowanie to prowadzone jest z udziałem społeczeństwa. Zgodnie z art. 33 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 ze zm.), zawiadomienie o wszczęciu postępowania zostało podane do publicznej wiadomości przez zamieszczenie w publicznie dostępnym wykazie danych na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu w Trzcińsku-Zdroju: www.trzcinsko-zdroj.bip.pl, tablicy ogłoszeń Urzędu Miejskiego w Trzcińsku-Zdroju.

Poinformowano o uprawnieniach strony postępowania wynikających z art. 10 kpa oraz art. 33 ust. 1, art. 34, 35 ww. ustawy do czynnego udziału w każdym stadium postępowania, w tym do składania wniosków dowodowych w postępowaniu wyjaśniający oraz możliwości zapoznania się z dokumentacją niniejszej sprawy w Urzędzie Miejskim w Trzcińsku-Zdroju ul. Rynek 15, pok. 4 w dniach od poniedziałku do piątku w godz. od 730 do 15 30, w terminie 21 dni od dnia ogłoszenia niniejszego zawiadomienia.

Zgodnie z art. 63 ust. 1 i 64 ust. 1 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 ze zm.), organ właściwy do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, stwierdza obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko po zasięgnięciu opinii organu ochrony środowiska i państwowego powiatowego inspektora sanitarnego.

W związku z powyższym Burmistrz Gminy Trzcińsko-Zdrój jako organ prowadzący postępowanie dnia 11 lipca 2013 r. pismem znak: AB.6220.2.5.2013.ZB wystąpił do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Szczecinie oraz do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Gryfinie z prośbą o wydanie opinii co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby, określenia zakresu raportu o oddziaływaniu ww. przedsięwzięcia na środowisko.

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Gryfinie, pismem znak: PS-N-NZ-4011-31/120/13 z dnia 15 lipca 2013 r. w swej opinii uznał, że nie zachodzi potrzeba przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięcia: „Stworzenie Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych na działce nr 22/2 obręb Rosnówek”.

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Szczecinie pismem znak:WOOŚ-TŚ.4240.200.2013.KS.1 z dnia 19 lipca 2013 r. (data wpływu: 24.07.2013 r.) wyraził opinię, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie ma konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko. Organ po dokonaniu analizy przedłożonej dokumentacji, w tym karty informacyjnej przedsięwzięcia stwierdził, iż planowane przedsięwzięcie jest kwalifikowane w myśl § 3 ust. 1 pkt 81 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2010 r. Nr 213, poz. 1397), jest przedsięwzięciem mogącym potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko.

Planowana działalność będzie polegała na przyjęciu, umieszczeniu przyjętych odpadów w wyznaczonym miejscu magazynowania we wiatach, przekazaniu zebranych odpadów do uprawnionych odbiorców. Na etapie użytkowania inwestycja nie będzie znacząco oddziaływała na środowisko, wiaty będą ustawione na podłożu betonowym, hałas związany z przywozem odpadów i ich rozładunkiem nie pogorszy istniejącego stanu akustycznego, gdyż tereny podlegające ochronie akustycznej położone są w odległości zapewniającej dotrzymanie dopuszczalnych poziomów hałasu. Wody deszczowe i roztopowe zostaną rozprowadzone powierzchniowo po terenie opisanych nieruchomości. Teren objęty planowanym przedsięwzięciem, stanowi grunt rolny o niskiej bonitacji gleby i jest porośnięty trawą oraz nie znajdują się na tym terenie żadne drzewa i krzewy, stąd nie zachodzi konieczność ich usunięcia. Na terenie nie występują gatunki objęte ochrona prawną. Przedmiotowa inwestycja zlokalizowana będzie z dala od zabudowy mieszkaniowej - najbliższa zabudowa w lini prostej to miejscowość Drzesz oddalona o 800m.

W związku z funkcjonowaniem punktu selektywnej zbiórki odpadów nie występuje ryzyko wystąpienia poważnej awarii przemysłowej mogącej wywołać niepożądane skutki w środowisku, biorąc pod uwagę stosowne substancje i stosowne technologie. Ze względu na niewielką skalę planowanego przedsięwzięcia, jego działalność nie powinna powodować przekroczeń dopuszczalnych poziomów substancji lub energii w środowisku oraz nie pogorszy stanu środowiska naturalnego. Oddziaływania będą miały zasięg lokalny (bez ryzyka transgranicznych oddziaływań), oraz małoznaczący ze względu na usytuowanie przedsięwzięcia - planowana inwestycja zlokalizowana jest poza obszarami chronionymi.

Wobec powyższego Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Szczecinie biorąc pod uwagę wszelkie uwarunkowania środowiskowe oraz ich wpływ na zdrowie ludzi stwierdził, iż opisane zadanie inwestycyjne nie wymaga przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

Po zapoznaniu się z przedstawionymi dokumentami oraz ww. opiniami biorąc pod uwagę uwarunkowania zawarte w art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 ze zm.) uznano, iż dla planowanej inwestycji ze względu na jej rodzaj i charakterystykę oraz usytuowanie przedsięwzięcia nie jest wymagane przeprowadzone oceny oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko. Stwierdzono, że skala oraz zakres przedsięwzięcia nie spowoduje negatywnego oddziaływania na środowisko. W bezpośrednim sąsiedztwie inwestycji nie będą realizowane inne przedsięwzięcia, stąd nie zachodzi zagrożenie nakładania się oddziaływań na środowisko innych przedsięwzięć.

Na obecnym etapie nie planuje się innego wykorzystania projektowanego obiektu niż w celu, do którego został zaprojektowany. Zamierzenie inwestycyjne jest planowane jako jednorazowa inwestycja bez wariantowania na etapie wykonawstwa.

Przeprowadzona inwestycja nie będzie znacząco wpływać na podstawowe komponenty środowiska takie jak: powietrze, wody powierzchniowe i gruntowe czy klimat akustyczny. Zapotrzebowanie w surowce i energię na etapie budowy kształtować się będzie na przeciętnym poziomie dla analogicznych obiektów i odnosić się będzie głównie do zużycia materiałów konstrukcyjnych i budowlanych oraz betonu. Gromadzone odpady przechowywane będą w zbiornikach spełniających wymogi ochrony środowiska. Emisję spalin do powietrza oraz hałas będą generować maszyny i urządzenia wykorzystywane podczas realizacji inwestycji, jednak będzie to oddziaływanie krótkotrwałe, typowe dla placu budowy i nie wpłynie znacząco na środowisko oraz zdrowie i warunki życia ludzi. Obsługą PSZOK będzie zajmować się jedna osoba.Przewiduje się szacunkowe zapotrzebowania na wodę, której ilość na potrzeby socjalne pracownika obsługi PSZOK wyniesie 1,0 m 3 /miesiąc z dostarczeniem z miejscowości Trzcińsko-Zdrój. Ilość powstających ścieków będzie niewielka i równa poborowi wody. Ścieki będą gromadzone w bezodpływowym szczelnym zbiorniku potem transportowane do i dostarczane do gminnej oczyszczalni ścieków komunalnych w Trzcinisku-Zdroju. Na potrzeby ewentualnego zraszania odpadów budowlanych i rozbiórkowych woda w ilości 2,0 m 3 /rok zostanie dostarczona z miejscowości Trzcińsko-Zdrój w zbiorniku 1 m3 . Szacunkowe zużycie energii elektrycznej będzie kształtować się w ilości 2kW - zabezpieczona z agregatu prądotwórczego, w miarę potrzeb (np. do prasy do plastików, ogrzania pomieszczenia socjalnego).

Przedsięwzięcie nie będzie miało ponadto negatywnego wpływu na dobra materialne czy dziedzictwo kulturowe, nie będzie naruszać interesu osób trzecich. Oddziaływanie inwestycji będzie krótkotrwałe, dotyczyć będzie fazy budowy i będzie zamykać się w granicach terenu objętego inwestycją.

Projektowana inwestycja realizowana będzie poza obszarami chronionymi w myśl ustawy z dnia 16 kwietnia 2004r. o ochronie przyrody. Najbliższym obszarem objętym ochroną jest Obszar Natura 2000, na którego to obrzeżu zlokalizowane jest zamknięte składowisko odpadów komunalnych w m. Drzesz na działce 22/2 obręb Rosnówek. Na terenie projektowanego przedsięwzięcia nie występują obszary NATURA 2000. Realizacja inwestycji nie jest związana z konieczności9ą usuwania drzew i krzewów, naruszania terenów leśnych, wodnych i wodno-błotnych z uwagi na brak ich występowania na opisanej nieruchomości objętej planowanym przedsięwzięciem.

Planowane przedsięwzięcie nie będzie oddziaływać na obszary wybrzeży, obszary wodno-błotne, obszary górskie lub leśne, czy strefy ochronne ujęć wód i obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych, jak również na krajobrazy mające znaczenie historyczne, kulturowe czy archeologiczne ze względu na duże odległości jego lokalizacji. Miejsce realizacji inwestycji nie jest zlokalizowane na obszarach wymagających specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin, zwierząt i grzybów lub ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym na obszarach Natura 2000 oraz pozostałych terenach objętych formami ochrony przyrody i nie będzie oddziaływać na gatunki i siedliska tam chronione. Po przeanalizowaniu miejsca usytuowania przedsięwzięcia względem obszarów Natura 2000 stwierdzono, że zarówno etap realizacji inwestycji jak i późniejsza eksploatacja nie będą miały negatywnego wpływu na powyższy obszar Natura 2000 i cele ochrony, dla których został on wyznaczony.

W związku z powyższym planowana inwestycja nie będzie znacząco oddziaływać na środowisko, a przedstawiona analiza wykazała brak niekorzystnego wpływu na środowisko na rozpatrywanym terenie.

Rodzaj i skala przedsięwzięcia nie pociąga za sobą zagrożeń, tym bardziej znaczących oddziaływań, ze względu na zasięg oddziaływania. Lokalizacja przedsięwzięcia wyklucza jakiekolwiek oddziaływanie transgraniczne z uwagi na dużą odległość od granicy Państwa. Dla planowanej inwestycji nie jest konieczne utworzenie obszaru ograniczonego użytkowania. Nie przewiduje się wystąpienie poważnej awarii w przypadku planowanego przedsięwzięcia, nie będą wykorzystywane technologie ani substancje mogące znacząco stanowić zagrożenie dla środowiska.

Nieznacznie ujemne oddziaływanie na środowisko może występować w fazie realizacji przedsięwzięcia podczas pracy sprzętu oraz w fazie eksploatacji w trakcie zwiększonego ruchu pojazdów dowożących i odbierających odpady.

Z przeprowadzonego postępowania, w tym z analizy dokumentów wynika, że realizacja projektowanego przedsięwzięcia nie spowoduje naruszenia obowiązujących standardów środowiska. Podczas realizacji przedsięwzięcia, a także w trakcie jego eksploatacji, nie występują zagrożenia szkodliwe dla ludzi.

Wobec powyższego stwierdzono, że planowane przedsięwzięcie nie wymaga przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, wymaganej art. 63 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko.

Na niniejsze postanowienie nie służy prawo złożenia zażalenia, zgodnie z art. 142 kpa postanowienie w tej sprawie można zaskarżyć w odwołaniu decyzji.

Otrzymują:

1. Pan Józef Skiba

Usługi Komunalne, Mieszkaniowe,

Transportowe, Handlowe i Cmentarne

ul. Kościuszki 12,

74-510 Trzcińsko-Zdrój.

2. Agencja Nieruchomości Rolnych

Oddział Terenowy w Szczecinie

Jednostka Gospodarcza Zasobu w Pyrzycach

ul. Warszawska 95,

74-200 Pyrzyce.

3. A/a


Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Kamil Wiącek

Data wytworzenia:
06 sie 2013

Osoba dodająca informacje

Kamil Wiącek

Data publikacji:
06 sie 2013, godz. 09:50

Osoba aktualizująca informacje

Kamil Wiącek

Data aktualizacji:
06 sie 2013, godz. 09:50